Cliëntenraad zet zich 100% in met nieuwe voorzitter

Dat de Nico Adriaans Stichting (NAS) een actieve cliëntenraad heeft, is al jaren bekend, maar met een nieuwe voorzitter krijgt de raad zichtbaar een impuls. Dat is te merken tijdens vergaderingen en plannen die worden gemaakt. De leden van de raad komen met goeie ideeën, denken en doen actief mee in wat het beste is voor de cliënten die begeleid worden bij de NAS.

De cliëntenraad van de NAS denkt mee over het beleid en de kwaliteit van de ondersteuning binnen de organisatie. De leden zetten zich in om de belangen van iedereen die door de NAS ondersteund wordt te vertegenwoordigen. Ze zijn als het ware het luisterend oor én de stem van de cliënten richting de organisatie.

De cliëntenraad van de NAS bestaat uit mensen die zich vrijwillig inzetten. Zij doen dit vanuit hun eigen ervaring, achtergrond of betrokkenheid bij de maatschappelijke opvang en de mensen die daar gebruik van maken. De leden luisteren naar wat cliënten belangrijk vinden en brengen deze punten vervolgens onder de aandacht bij de Raad van Bestuur van de NAS. Zo zorgen ze ervoor dat cliënten gehoord worden op onderwerpen zoals kwaliteit van zorg, veiligheid en leefomgeving.

Eerder dit jaar zijn er twee nieuwe leden aan de cliëntenraad toegevoegd: de ene vanuit ambulante begeleiding en de ander van de beschermde jongerenwoonvoorziening.

Tekst gaat verder onder de foto

Foto Cliëntenraad van links naar rechts: Badr, directeur Elly van der Vliet, Martijn en voorzitter Mohamed (Moka ontbreekt op de foto)

Mohamed Oiskhiri nieuwe voorzitter
Sinds september is de 37-jarige geboren en getogen Rotterdammer Mohamed Oiskhiri als voorzitter van de Cliëntenraad van start gegaan. Mohamed: ‘Ik ben altijd maatschappelijk betrokken geweest bij verschillende organisaties. Via een oproep van de NAS in de krant kwam ik in aanraking met de rol van voorzitter, die mij direct aansprak.’

Hij vindt dat iedereen recht heeft om gehoord te worden. Soms heb je daar iemand voor nodig die de stem van cliënten kan vertalen en overbrengen. Mohamed: ‘Ik ben goed in luisteren en het duidelijk verwoorden van wat er speelt. Op die manier wil ik signalen van cliënten omzetten in acties die hun leefomgeving verbeteren.’

Zijn belangrijkste doel is dat iedere cliënt zich gehoord voelt en weet dat hij of zij terecht kan bij de cliëntenraad. Daarnaast wil hij ervoor zorgen dat hun belangen daadwerkelijk worden behartigd en dat drempels om mee te doen zo laag mogelijk zijn. De NAS moet een toegankelijke plek blijven waar mensen snel en eerlijk geholpen worden. Daarbij ziet Mohamed een belangrijke rol voor ervaringsdeskundigheid, omdat die dicht bij de realiteit van de doelgroep staat.

Mohamed vertelt: ‘In mijn jeugd kwamen daklozen en drugsgebruikers regelmatig in onze portiek slapen. Voor ons was dat normaal; we groetten ze en soms hielpen we hen met eten of drinken. Dat heeft mij geleerd om mensen niet alleen te beoordelen op hun situatie, maar op wie ze zijn. Die ervaring neem ik mee in mijn werk bij de NAS: cliënten verdienen respect en een eerlijke kans, ongeacht hun achtergrond.’

Directeur Elly van der Vliet: ‘We zijn ontzettend blij dat er twee nieuwe leden en Mohamed in de rol van voorzitter aan de Cliëntenraad zijn toegevoegd. De taak van Mohamed is ontzettend belangrijk, want alles wat wij hier doen, doen wij uiteindelijk voor onze cliënten. Ik zie in hem een goede kartrekker en de kwaliteit om te kunnen samenwerken met de andere leden. Ik verwacht dan ook dat het niet alleen bij woorden blijft, maar op z’n Rotterdams: ook daden!’


De voorzitter van de cliëntenraad zal vanaf 26 december 2025 elke laatste vrijdag van de maand op de Vijverhofstraat aanwezig zal zijn van 11.00 – 13.00 uur om cliënten te spreken over hun ervaringen, wensen en knelpunten.

De cliëntenraad is ook bereikbaar per e-mail: clientenraad@nasrotterdam.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven